Slovenský e-commerce pokračuje v raste, za prvý polrok pribudlo približne 700 nových e-shopov
Zdroj: Pexels.com (Negative Space)
2m čítanie

Slovenský e-commerce pokračuje v raste, za prvý polrok pribudlo približne 700 nových e-shopov

Podľa aktuálnych údajov spoločnosti Upgates pribudlo za prvý polrok 2025 približne 700 nových e-shopov. Celkový počet aktívnych e-shopov na slovenskom trhu odhaduje spoločnosť na 16 000. Až 60% nových projektov je zakladaných ľuďmi, ktorí už s e-commerce majú skúsenosti a 60 % nových e-shopov zvládne prvý rok. Z kategórii dominovali oblečenie, dekorácie, jedlo a nápoje, ako aj chovateľské potreby.

Za prvú polovicu roku 2025 vzniklo približne 700 nových elektronických obchodov. Podľa spoločnosti Upgates ide o čistý prírastok, teda počet po odpočítaní tých, ktoré medzičasom stihli už aj zaniknúť. Dáta spoločnosti naznačujú, že trh sa obnovuje prirodzene, keď sa ročne obmení 10 % e-shopov – časť vzniká a časť zaniká. Čísla tu opäť potvrdzujú, že prvých dvanásť mesiacov je budúcnosť nového projektu rozhodujúcich. „Približne 15 % slovenských e-shopov skončí už počas prvého polroka a len 60 % novovzniknutých elektronických obchodov zvládne prvý rok. Dá sa povedať, že ak e-shop prežije prvý rok, vytvorí si dobrý základ pre dlhodobé podnikanie,“ približuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformu pre e-shopy.

Nové projekty pritom zakladajú väčšinou ľudia, ktorí už s e-commerce majú skúsenosti. Až 60 % zakladateľov sú ľudia, ktorí už s online predajom majú skúsenosti a 40 % sú nováčikovia. To znamená, že trh je stále prístupný aj tým, ktorí začínajú od nuly,“ hodnotí Benatzky. Spomedzi kategórií dominujú móda a oblečenie, dekorácie a bytové doplnky, chovateľské potreby či potraviny a nápoje. „Trendy sú veľmi podobné aj v susednej Českej republike. Obľúbené kategórie spája predovšetkým nízka bariéra vstupu, ale aj široká cieľová skupina a možnosť vybudovania silnej značky,“ konštatuje Benatzky.

Pre budúci úspech akéhokoľvek nového e-shopu je zásadným faktorom ponuka tovaru či služieb. Trh je preplnený tuctovým tovarom za doslova dumpingové ceny. „Sortiment obchodu by sa mal zameriavať na originálne výrobky, ideálne vlastnej značky, alebo iných značiek, ktoré nie sú plošne dostupné. Ak máte dobrý sortiment, je to potom hlavne o budovaní samotnej značky a komunity zákazníkov. Veľmi dobre pre tento účel fungujú napríklad sociálne siete a influenceri,“ uzatvára marketér Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.